Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2017/18

272 - Degree in Journalism

25342 - Communication and corporate identity


Syllabus Information

Academic Year:
2017/18
Subject:
25342 - Communication and corporate identity
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
272 - Degree in Journalism
ECTS:
6.0
Year:
3 and 4
Semester:
Second Four-month period
Subject Type:
Optional
Module:
---

5.1. Methodological overview

See "Learning activities " and "Syllabus".

More information will be provided on the first day of class.

 

5.2. Learning tasks

 

  • Theoretical lectures.
  • Practical lectures.
  • Individual work.
  • Personal study.
  • Assessment activities.

 

5.3. Syllabus

 

1. Concept of strategic communication

2. The evolution of public relations

3. Ethics and professionalism

4. Departments and consultants

5. The strategic process

6. Relations with the media

7. The Internet and social media

8. The organisation of events

9. Corporate brand

10. Crisis communication

11. Institutional relations

12. Corporate social responsibility

 

5.4. Course planning and calendar

See the academic calendar of the University of Zaragoza (http://academico.unizar.es/calendario-academico/calendario) and the website of the Faculty of Philosophy and Arts (Schedule of classes: https://fyl.unizar.es/horario-de-clases#overlay-context=horario-de-clases; Examination schedule: https://fyl.unizar.es/calendario-de-examenes#overlay-context=)

More information will be provided on the first day of class.

5.5. Bibliography and recommended resources

[BB: Bibliografía básica / BC: Bibliografía complementaria]

  • [BB] Wilcox, Dennis L.. Relaciones públicas : estrategias y tácticas / Dennis L. Wilcox, Glen T. Cameron, Jordi Xifra . - 10ª ed. Madrid : Pearson Educación, 2012
  • [BC] Arroyo, Luis. Los cien errores en la comunicación de las organizaciones / Luis Arroyo, Magali Yus . - 4ª ed. Madrid : ESIC, [2011]
  • [BC] Bielsa Tomás, Sonia. Participación en la definición de la identidad corporativa de Alcance, y diseño de su estrategia de comunicación [recurso electrónico] / Sonia Bielsa Tomás ; [director, Eduardo Manchado Pérez] 2008
  • [BC] Capriotti, Paul. Planificación estratégica de la imagen corporativa. - 1999 Barcelona: Ariel
  • [BC] Comunicación corporativa. Las relaciones con los medios de comunicación / Miguel Ángel Hernández Robledo, Agustín Macías Castillo (coords.) Salamanca : Publicaciones Universidad Pontificia, 2009
  • [BC] Costa, Joan. Imagen global : evolución del diseño de identidad / Joan Costa Barcelona : CEAC, 1989
  • [BC] Diccionario Lid comunicación y marketing : comunicación integral, marketing, publicidad, empresa, imagen corporativa, internet, marcas, investigación, medios, ventas, distribución / director de obra Antonio Caro y Marcelino Elosua . - 1ª ed. Barcelona: LID Editorial empresarial, 2004
  • [BC] El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas : el porqué y el cómo de una profesión apasionante / [elaborado por la Asociación de Empresas Consultoras en Relaciones Públicas y Comunicación (ADECEC)] . - [1a. ed.] Barcelona : Folio, 1997
  • [BC] Estrategias y técnicas de comunicación : una visión integrada en el marketing / Inmaculada Rodríguez Ardura (coordinadora) . 1ª ed. 2007, 1ª reimp. 2011 Barcelona : Editorial UOC, 2007.
  • [BC] Galindo Rubio, Fernando. Comunicacion audiovisual corporativa : cómo audiovisualizar la identidad de las organizaciones / Fernando Galindo Rubio Salamanca : Universidad Pontificia de Salamanca, Servicio de Publicaciones, 2004
  • [BC] García Orosa, Berta. Gabinetes de comunicación on line : claves para generar información corporativa en la red / Berta García Orosa Sevilla ; Zamora : Comunicación Social, 2009
  • [BC] Garrido M., Francisco Javier. Comunicación estratégica / Francisco Javier Garrido M. . - 1a. ed. Madrid: Gestión 2000, 2004
  • [BC] Greener, Tony. Imagen y relaciones públicas / Tony Greener Madrid : Pirámide, 1995
  • [BC] La comunicación de la responsabilidad social corporativa : memoria académica Curso 2004-2005 / editor, N. Villagra García . - [1a. ed.] Madrid : Universidad Pontificia de Comillas, [2005]
  • [BC] Lacasa Antonio, S.. Gestión de la comunicación empresarial. - 2004 Barcelona: Gestion 2000
  • [BC] Llano Aristizabal, S.L. [et al.]. Comunicación empresarial. Plan estratégico como herramienta gerencial. - 2007 La Sabana: Universidad de La Sabana
  • [BC] Manual de gestión de imagen y comunicación de la Universitat Jaume I Castelló de la Plana : Servei de Comunicació i Publicacions, Universitat Jaume I, D.L. 2000
  • [BC] Marín Calahorro, Francisco. Responsabilidad social corporativa y comunicación / Francisco Marín Calahorro Madrid : Fragua, 2008
  • [BC] Martín Martín, Fernando. Comunicación en empresas e instituciones: de la consultora a la dirección de comunicación. - 1995 Salamanca: Ediciones Universidad
  • [BC] Matilla, Kathy. Modelos de planificacion estratégica en la teoría de las relaciones públicas / Kathy Matilla ; prólogo de Albert Sáez Casas Barcelona : Editorial UOC, 2008
  • [BC] Mediavilla Nieto, Gerardo. La comunicación corporativa en el deporte : cómo organizar y gestionar la imagen de una empresa, institución o evento deportivo / Gerardo Mediavilla Madrid : Gymnos, D.L. 2001
  • [BC] Sanz de la Tajada, Luis Ángel. Integración de la identidad y la imagen de la empresa : desarrollo conceptual y aplicación práctica / Luis Ángel Sanz de la Tajada Madrid : ESIC, D.L. 1994
  • [BC] Sanz González, Miguel Ángel.. Identidad corporativa : claves de la comunicación empresarial / Miguel Ángel Sanz Gonzalez, María Ángeles González Lobo. Madrid : ESIC, 2005.
  • [BC] Scolari, Carlos Alberto. Hipermediaciones : elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva / Carlos Scolari . - 1ª ed. Barcelona : Gedisa, 2008
  • [BC] Sotelo Enríquez, Carlos. Introducción a la comunicación institucional / Carlos Sotelo Enríquez Barcelona : Ariel, 2008
  • [BC] Sunstein, Cass R.. Rumorología : cómo se difunden las falsedades, por qué nos las creemos y qué se puede hacer contra ellas / Cass R. Sunstein ; prólogo de Irene Lozano ; traducción de Alfonso Barguñó Viana . - 1ª ed. [Barcelona] : Debate, 2010
  • [BC] Villafañe, Justo. La buena reputación : Claves del valor intangible de las empresas / Justo Villafañe . - [1a. ed.] Madrid : Pirámide, D.L. 2003
  • [BC] Villafañe, Justo. La gestión profesional de la imagen corporativa / Justo Villafañe . - [1a. ed.] Madrid : Pirámide, 1999
  • [BC] Xifra, Jordi. Casos de relaciones públicas y comunicación corporativa / Jordi Xifra, Ferran Lalueza Madrid : Pearson-Prentice Hall, [2009]